Omvänd dig och tro evangelium

Kan en morgon börja bättre än med morgonmässa och frukost efteråt med trevliga människor?

Åter igen i Vilans församlingshem, denna lite kalla askonsdagsmorgon. Idag inleds fastan. Nu är det dags att börja förbereda sig inför årets absolut största högtid. Påsken. Orsaken till varför vi är kristna. Därför är dagens tema: Be och fasta. Detta gestaltas med att man får ett kors i aska i sin panna, som en påminnelse om vår dödlighet. En påminnelse om att vi åter får vända oss mot Gud och leva i och för Honom. Det är också en tid för reflektion, reflektion över våra liv, vad vill vi, hur vill jag leva? Vad vill jag uppnå? Hur kan jag leva det liv jag vill?

Många väljer att avstå något under den här perioden. Kanske godis, sociala medier, kaffe, tv-tittande eller annat, bara för att kunna ägna sig lite mer åt det som är viktigt.

Själv tänker jag ägna mig mer åt bön och mindre åt dötid, sån tid jag egentligen inte gör något…

Efter mässan var vi ett ”korsmärkt” gäng som hade en trevlig stund kring frukostbordet.

Om du är i närheten av Vilans kyrka en onsdagsmorgon 8.00 så kom in och fira mässa med oss! Det skulle vara roligt och du är välkommen!

 

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

